شناسایی نقش نوعی آنزیم در پیری عضله

دانشمندان نقش یک آنزیم را در تحلیل عضله  و مشکلات وابسته به سن شناسایی کردند. آنها معتقدند که مهار این آنزیم می تواند کلید جلوگیری و یا معکوس نمودن پیری عضلات باشد. محققان نتایج این پژوهش را در مجله ی Clinical Endocrinology & Metabolismمنتشر نمودند، نتایج این پژوهش یک گام مهم در کمک به درک نقش آنزیم11β- HSD1 در تاثیرات دژنراتیو پیری از جملهsarcopenia(تحلیل عضله وابسته به سن) می باشد.

آنزیم 11β- HSD1مسئول فعال کردن هورمون استروئیدی کورتیزول است که در عضلات زنان مسن افزایش می یابد. 134داوطلب سالم، با محدوده سنی 20-80 سال تحت آزمایش های فیزیکی و بیوشیمیایی در یک مرکز تحقیقات بالینی قرار گرفتند.

 دانشمندانترکیب بدنی این افراد را بوسیله ی DEXAتجزیه و تحلیل نمودند،همچنین به بررسی مکانوگرافی پرش، تجزیه و تحلیل قدرت گرفتن اجسام با دست، پروفایل بیوشیمیایی پایه، جمع آوری ادرار، و بیوپسی عضله ی vastus lateralisدر این افراد پرداختند.

 نتایج این بررسی ها نشان می دهد که بیان آنزیم 11β- HSD1در عضلات اسکلتی در زنانی با سن بیش از 60 سال در مقایسه با زنانی که در سنین بین 20 تا 40 سال هستند،  2.72برابر افزایش می یابد. در شرکت کنندگان مرد هیچ تفاوتی در میزان بیان این آنزیم مشاهده نشد.

افزایش مقدار این آنزیم با افزایش سطح کورتیزول، کاهش قدرت گرفتن اجسام با دست، افزایش مقاومت به انسولین و ضعف ترکیب بدنی همراه است.

دکتر Zaki Hassan-Smith، از دانشگاه بیرمنگام می گوید: هنوز ما نمی دانیم که چرا این اتفاق تنها در زنان رخ می دهد، این موضوع یک زمینه ی جالب برای تحقیقات بیشتر است. ما در حال برنامه ریزی برای بررسی نقش هورمون استروژن در بروز این اتفاق هستیم.

با توجه به افزایش سن جمعیت در بسیاری از کشورها، این تیم تحقیقاتی تصمیم گرفت به بررسی شیوه های جدیدی برای افزایش طول عمر سالم  افراد بپردازد– سالهایی که در آن مردم بتوانند شیوه زندگی فعال خود را بدون اثر فرسایشی تحلیل عضلات ادامه دهند.

این تیم تحقیقاتی از متخصصان دانشگاه بیرمنگام و بیمارستان ملکه الیزابت بیرمنگام و دانش خود درباره ی سندرم کوشینگ برای حل این مشکل جدید استفاده نمود.

دکتر حسن اسمیت توضیح می دهد: به نظر می رسید توجه به این آنزیم خاص یک راه جذاب و رو به جلو است، ما از ارتباط این آنزیم با سندرم کوشینگ که علایمی مشابه با پیری دارد، مطلع بودیم و تصور می کردیم استفاده از آنچه از مطالعه ی سندرم کوشینگ بدست آورده ایم در جمعیتهای در حال پیر شدن ارزشمند خواهد بود.

سندرم کوشینگ یک بیماری نادر ناشی از بالا  بودن سطح کورتیزول است و کسانی که از این سندرم رنج می برند تغییرات مشخصی را در ترکیب بدنی خود تجربه می کنند، این سندرممی تواند اثرات مخربی بر بیماران داشته باشد. از جمله ی این اثرات مخرب می توان به تحلیل عضله و ضعف، افزایش وزن، نازک شدن استخوان ها، دیابت، فشار خون بالا و بیماری قلبی در این افراد اشاره کرد.

در حال حاضر هیچ درمان دارویی تایید شده ای برای sarcopeniaوجود ندارداما شرکت های داروسازی در حال تولید و آزمایش ممانعت کننده های-HSD111βبا تمرکز بر درمان بیماریهایی نظیر دیابت هستند.محققان امیدوارند از نتایج  این مطالعه در تحقیقات آینده استفاده کرده و بتوانند از مهار کننده های این آنزیم برای مبارزه با پیری عضلات بهره جویند. دکتر حسن اسمیت می افزاید: مرحله بعدی، قبل از انجام کارآزمایی بالینی، بررسی اثرات این داروهای بازدارنده بر عملکرد عضلات است. این زمینه از تحقیقات هنوز کشف نشده باقیمانده است و می تواند نتایج مفیدی برای مشکل پیری عضلات که هم اکنون رایج شده است و با افزایش طول عمر ما  افزایش می یابد، بهمراه داشته باشد.

منابع:

www.sciencedaily.com/releases/2015/05/150519132628.htm

The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 2015; jc.2015-1516 DOI: 10.1210/jc.2015-1516